Holavedens blogg har flyttat

Gå till holaveden-blogg.se för er dagliga dos av oss. Glöm inte att uppdatera era bokmärken.
 
Lite tankar och analyser ifrån en dag i solen.
 
Det handlar om maximal hastighet.
 
Segrare i Rullskids loppet blev Tobias Westman som så många gånger förut.
Landsjön runt avgörs på slutet när helvetes vandringen ifrån Lyckås in till Vistavallen börjar.
Marcus Johansson satte allt hopp om storhet i slag vid Edeskvarna och hade en lucka på ca 5sek.
Backarna är alltför små för tidigt för att detta skulle räcka.
I skydd av 2m brandman rullar man ikapp Marcus övertag i VO2 max.
Tobias vinner för att han har den högsta maximala hastigheten vilket gör att han kommer om i rätt läge och utnyttjar sin fart till att vinna.
Hans snabbhet gör att han kan välja ett energieffektivare upplägg av sitt lopp än hans motståndare som måste köra ifrån honom innan upploppet.
Lärdom: Det är bra att ha en hög maximal hastighet.
 
 
Bäst på bloggen.
Arvid kontrollerade större delen av loppet.
Genom att ha fruktansvärt bra koll på sig själv.
Han sa till mig redan vid Säby gård att han kommer ta detta ifrån Drättinge och in till mål.
Han såg hela tiden sina motståndare framför sig vilket gjorde att han fick kontroll över dom.
Han sprang aldrig fortare än vad han visste att han klarade av.
Konstformen med att kunna springa en distans fort är att springa den i ett så jämt tempo som möjligt.
Att springa som fortast över mållinjen.
Arvids sätt att springa loppet gav honom en överblick på motståndarna och positiv feedback när han hade krafter till att springa fortare och fortare på slutet.
Löpning handlar om lidelse.
Lidelsen för Arvid blev med hjälp av kontrollen lättare än hans motståndare som kände sig jagade.
Han sprang som fortast på slutet och han sprang loppet energieffektivt och han kan springa fort.
Eksjö stadslopp kommer bli episkt.
Vem är Vistas bästa löpare?
 
Träffad av blixten.
Mitt på den gräsgröna fotbollsplanen träffades jag av en blixt ifrån en klarblå himmel.
Uppenbarelsen som uppdagades efter skenets ljuslågor var totalt självklar sann och ljus.
Jag har som människa resignerat inför en partiell fullständighet.
Den känslan av sanning känns totalt förödmjukande.
Jag har självrättfärdigat resonemanget om att jag inte kan springa snabba tider för att jag inte är den naturliga löpartypen.
Vilket skitsnack vad vet jag om sånt?
Hur mycket löpträning har jag egentligen i kroppen min?
Att springa långpass och reflektions löpa igenom sin hembygd har inget med snabba tider att göra.
Dags att sluta ljuga ta fram klockan och börja springa snabbt.
Om jag ska springa 39 i Eksjö så måste det vara bekvämt att springa 1000m på 3.54 för då måste jag göra det 10 gånger i en följd.
Det handlar om maximal hastighet.
 
Det är aldrig för sent att uppfinna sig själv på nytt.
 
/ Framtida Vistakulle indian.
 
 
 
 
#1 - - Jonas Linderholm:

Härlig läsning än en gång:) Synd att jag missade detta klassiska lopp men vilken tur att jag blivit uttagen till laget i Eksjö.

Det kommer, för att använda dina ord, bli episkt!

Svar: Det blir fest i Eksjö!
Kaxholmen Kickwaxers