Holavedens blogg har flyttat

Gå till holaveden-blogg.se för er dagliga dos av oss. Glöm inte att uppdatera era bokmärken.
En perfekt vecka i solen avslutades med ett klickande batteri på Sturups parkering. Vi hade gemensamt skämtat i gruppen om att jag skulle behöva åka direkt till lagtävlingen på slättens IP ute i habo när planet blev en timme försenat redan i Palma. Skämtet drogs med betydligt allvarligare ton när vi vred nyckeln om och om igen klockan 02:30 ute på parkeringsplatsen med bilen fullpackad av resväskor. Det var knappt 8 timmar kvar till start när vi gav bilen en rejäl knuff så att den hoppade igång på trean. Mjölksyra i benen och resans sista träningpass. Varje resa behöver lite dramatik och vi sparade det till hemresan. 
 
Jag fick sova och jag fick äta frukost. Väl ute på slättens IP noterar jag båda bröderna Nilssons närvaro, atleter som hävdar sig internationellt i långdistanslöpning respektive mångkamp för er som inte är insatta. Marcus visade vilken idrottsman han är när han hoppade hem både stav och längd och nu återstod det att se vilken distans David nilsson skulle leka hem. Skulle jag kanske få möta honom man mot man i 1500meter/3000meter tänkte jag som hade fått de båda distanserna på mitt samvete.  Eller skulle han jogga hem 5000meter och ta det som ett träningspass? Lite oväntat byter han om och värmer upp inför 800-meterstarten. Det visar sig att David är på jakt efter gamla personbästan då han förra helgen raderade ett 10 år gammalt rekord på 1500m när han sprang på 3:50:xx, och idag var det alltså dags att säga hejdå till 800-meterstiden. Till dagens stora gläjde hade IKHP en comebackande Jonas Linderholm som tillgång. Mannen med jönköpings vackraste löpsteg. Nyss hemkommen från en veckas fjällvandring med några mil varje dag i benen var ett orosmoment, men det strålade verkligen löparglädje från Jonas denna dagen. 
 
Starten går och det syns tydligt att David vill springa fort. Jonas ligger kloss i rygg och får en behaglig (om 800 meter nu kan vara behagligt) resa i 750 meter innan han pressar på ordentligt. Går sakta men säkert om sista biten och går i mål på 1:59:50 isch.. Sub 2 lopp skämtar man inte bort hur som helst. En vinst mot David Nilsson skämtar man inte heller bort, finaste skalpen i karriären hittills. Att springa sub 2 på 800 OCH Lidingöloppet visar på en otrolig bredd som löpare, kul att Linderholm visar upp sig då och då så man kan få inspireras. Senare sprang Jonas avslutande 400m på en svensk stafett och jag klockade tiden till 53:50, vilken kille. 
 
Nog snackat om andra, hur gick det för mig själv? Jodå, jag debuterade på både 3000 och 1500meter, riktigt roliga distanser. Först ett taktiklopp på trean där första 2km gick ganska långsamt. Med 1000m kvar går jag upp och kör för att försöka skapa en lucka, men lyckas inte riktigt skaka av mig Omar från högby (som vann Sm för 15-åringar nyligen) utan han sprutar om mig precis som Jonas gjorde mot David. Ändå väldigt nöjd med loppet då jag körde sista tusingen helt solo på 2:50, vilket visar att det finns rätt bra tryck i benen ändå. Sluttiden blev 9:12, sub 9 ska nog inte vara några problem under ett jämnare lopp.
Trött och seg gjorde jag mig redo för halva sträckan och jag hade verkligen ingen aning om hur det skulle gå. Försökte trycka på hela vägen men fick en del syra i benen på sista varvet och kunde inte hänga på segraren, också han från Högby. Gick långsammare än avslutningen på 3000, så det borde gå att snygga till tiden även här men 4:19 får ändå anses vara en OK debut. 
 
Mycket tider och löparsnack nu, men det är ju så himla roligt. Ses på berget i veckan efter jobbet. Adjö!
 
 
Mannen med det vackra löpsteget. 


#1 - - Oskar:

Härligt att se Jonas i resultatlistan igen!

#2 - - Anonym:

Bra sprunget! Det finns ju dem som behöver minst en veckas återhämtning efter en semestervecka på Mallis...

#3 - - Jonas:

Tack för de fina orden! Värmer😊 Fina debuter på dubbla distanserna 1500 och 3000 m. Tiderna bådar mycket gott!👍 Det första 1500 m-loppet man gör är bara att ta sig igenom!